Jak nie dać się nabrać na fałszywe treści w internecie?
Pamiętaj, czym jest informacja
Informacja to przedstawienie obiektywnego faktu. Nie należy jej mylić z opinią. Powinna być możliwa do zweryfikowania. Anonimowe źródła są trudne do sprawdzenia, a więc mniej wiarygodne.
Korzystaj z różnych źródeł
Sięganie do różnorodnych mediów pomaga w kształtowaniu złożonego obrazu sytuacji. Oceniaj też poziom obiektywizmu materiałów medialnych.
Nie ufaj niepewnym informacjom
Nie przyjmuj z pełnym zaufaniem informacji, której nie można zweryfikować, nawet jeśli jest podana przez Twojego znajomego czy przez osobę popularną w internecie.
Wybieraj znane media
W większym stopniu ufaj znanym mediom, dziennikarzom, naukowcom niż tym, o których słyszysz pierwszy raz, choć pamiętaj, że nawet ekspert może się pomylić lub być stronniczy.
Staraj się docierać do źródeł informacji
Jeżeli jakiś materiał w mediach społecznościowych zwraca Twoją uwagę, sprawdź datę pierwszej publikacji posta. Sensacyjne wiadomości często wracają po dwóch, trzech latach.
Uważaj na zdjęcia w sieci
Zdjęcia czy memy umieszczone w internecie, w tym na portalach społecznościowych, mogą być fotomontażem. Może też się tak zdarzyć, że zdjęcie jest prawdziwe, ale błędnie opisane. Możesz spróbować je sprawdzić, np. za pomocą odwróconego wyszukiwania obrazem.
Rozróżniaj satyrę od informacji
Istnieje wiele stron, które produkują fałszywe informacje dla żartów. Niektórzy twórcy specjalizują się w prowokacjach, zamieszczają specjalnie „podkręcone” treści. Nie traktuj ich serio.
Uważnie czytaj sondaże
Poważne sondaże muszą zawierać metryczkę z opisem, jak zostały zrobione, na jakiej próbie, jaką metodą badawczą itp. Warto zwrócić uwagę na rodzaj zadawanego pytania, zastanowić się, czy nie zawiera sugestii odpowiedzi. Krytycznie przyjrzyj się też interpretacji wyników.
Nie „kupuj” teorii spiskowych
Teorie spiskowe podają własne interpretacje znanych faktów (takich jak: lądowanie na Księżycu, zamach na prezydenta Kennedy’ego, atak na WTC w 2001 r. itp.). To tylko sensacyjne hipotezy, niemające wiarygodnego potwierdzenia.
Pamiętaj!
Serwisy społecznościowe nie są źródłem informacji,
ale przede wszystkim nośnikiem treści, które każdy może opublikować.