21 kwi · WebCUBE.pl · Brak komentarzy
Rozpoznanie objawów depresji u dzieci i młodzieży nie jest łatwe. Epizod depresyjny może objawiać się u młodych ludzi zarówno obniżonym nastrojem i napędem, jak również zaburzeniami koncentracji uwagi, buntem. Czasami trudno zorientować się, że to, co przeżywa młody człowiek, to depresja.
Dlatego tak ważne jest, aby nie ignorować zachowań, które wzbudzają nasz niepokój, nie wmawiać sobie, że to nic ważnego, że to minie, że przecież naszemu dziecku nic nie brakuje, więc… nie ma się czym martwić. Młody człowiek, pomimo prezentowanego zewnętrznie buntu bardzo potrzebuje uwagi najbliższego otoczenia.
Objawy, zachowania, które powinny zwrócić naszą uwagę, to:
W ostatnich latach znacząco wzrosła ilość zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży – i, niestety, również ilość prób samobójczych. Leczenie depresji wymaga zaangażowania całego środowiska,
w którym wzrasta i funkcjonuje młody człowiek – a więc rodzice/opiekunowie, nauczyciele, pedagog, psycholog.
To, co każdy z nas może zrobić, to przede wszystkim zachować spokój. Ważne jest, aby znaleźć czas na rozmowę z osobą w depresji, podkreślać, że rozmowa może pomóc w poradzeniu sobie z myślami samobójczymi. Należy działać zgodnie ze swoimi możliwościami i kompetencjami, starać się zorganizować właściwą pomoc. Nie poddawać się, nie rezygnować, być zdeterminowanym w szukaniu rozwiązania.
Podczas rozmowy z młodym człowiekiem należy mówić wprost o tym, co się zauważyło (i jakie wywołało to u nas emocje) oraz zachęcić do rozmowy. Zadawać konkretne i bezpośrednie pytania (nawet te trudne, typu „Czy masz już jakiś plan na odebranie sobie życia?”). Okazywać uznanie i akceptację, zachęcać do dalszej otwartości. Uprawomocniać emocje (np. „Domyślam się, że jesteś zmęczona i przytłoczona. To naturalne, że tak się czujesz, kiedy bardzo się starasz, a nie widzisz efektu”). Ważne jest również, aby psychoedukować młodego człowieka na temat myśli samobójczych, procesu pomocy. Informować o działaniach, jakie zamierza się podjąć. Jasno zaznaczać obszar decyzji dziecka („Do szpitala możesz pojechać z mamą, a możemy też wezwać pogotowie do Twojego domu. Co wybierasz?”).
Pomoc dla osoby z depresją to również specjalistyczna terapia indywidualna, grupowa lub rodzinna. Taka terapia niejednokrotnie musi być wsparta farmakoterapią, jednak należy pamiętać, że im młodsze dziecko tym skuteczność farmakoterapii jest niższa. Leki nie działają od razu, na początku leczenia mogą pojawić się objawy niepożądane – co może być postrzegane jako pogorszenie stanu psychicznego, może również wzrosnąć ryzyko podjęcia próby samobójczej – jednak leczenia nie wolno przerywać!!!
Depresja jest uwarunkowana wielorako, w powstawaniu i ujawnianiu się depresji biorą udział czynniki biologiczne, czynniki psychologiczne i czynniki sytuacyjne. Dlatego warto zacząć zapobiegać problemom psychicznym już od dzieciństwa. Co robić?
Współczesne dzieci niejednokrotnie pozbawione są podstaw zdrowego dzieciństwa, rodzice są niedostępni emocjonalnie, ciągle zajęci, obojętni, albo prezentują skrajnie odmienną postawę – wszystkiego sobie odmawiają, a dzieciom dają wszystko i na wszystko pozwalają. Dodatkowo dzieci są nieustannie stymulowane, mają nieograniczony dostęp do zabawek technologicznych, dostają
i oczekują natychmiastowej satysfakcji. Brak im zrównoważonego odżywiania i odpowiedniej ilości snu.
Rodzicu/ opiekunie to, co możesz zrobić, aby dziecko było szczęśliwe nie jest trudne – jest naprawdę bardzo proste:
Zacznij od dziś, od teraz – WARTO!!!
Opracowały: Ewa Poniatowska-Janik i Anna Kowalik
Kategoria: Aktualności, Szkoła Promująca Zdrowie
Adres
Szkoła Podstawowa nr 16
im. Janusza Korczaka
ul. Kukułcza 4
41-710 Ruda Śląska
Sekretariat: czynny od 8.00-15.00
e-mail: sekretariat@korjan.edu.pl
tel.: (+48) 32 242 34 37
Dyrektor
mgr Anna Sekta
Wicedyrektor
mgr Aleksandra Kaput
mgr Jolanta Jańczuk
Deklaracja dostępności [PDF]
Czas trwania lekcji
1 Lekcja: 8.00 – 8.45
2 Lekcja: 8.55 – 9.40
3 Lekcja: 9.50 – 10.35
4 Lekcja: 10.45 – 11.30
5 Lekcja: 11.45 – 12.30
6 Lekcja: 12.45 – 13.30
7 Lekcja: 13.45 – 14.30
8 Lekcja: 14.35 – 15.20
9 Lekcja: 15.25 – 16.10
To jest archiwalna wersja strony.